FAQ: Hoe maak je werk van een contentplan?

Contentplanning is een hot topic. Er bestaat jammer genoeg geen blauwdruk voor hét ideale contentplan dat op elke organisatie van toepassing is. In dit artikel geven we je tips en tricks hoe je jouw contentplan kan optimaliseren.  

Wat is een contentplan en waarom heb ik dat nodig?

Een contentplan of contentkalender biedt structuur in jouw communicatiemix en is onmisbaar voor goed contentmanagement. Van socialemediaposts tot het personeelsmagazine, het is een overzicht waar je al je content voor de komende maanden samenbrengt. Zo’n kalender zorgt niet alleen voor meer structuur, het is ook handig om in te haken op de actualiteit.

Wat staat er in een contentplan?

In je contentplan zal je rekening moeten houden met de basisvragen van goede communicatie. Neem daarom minimaal de volgende elementen op:

  • Boodschap: waarover wil je communiceren?
  • Verantwoordelijke: wie gaat dit communiceren?
  • Doelgroep: wie wil je bereiken met de boodschap? Houd hiermee rekening bij het opmaken van je uiteindelijke post.
  • Kanaal: waar ga je dit allemaal communiceren (socialemediakanalen, nieuwsbrief…)?
  • Type post: Kies je ervoor om een link te delen, een foto te posten of een video te maken? En welke visuals heb je hiervoor nodig?
  • Tekst: Zorg voor de passende tekst om de boodschap te communiceren. Houd rekening met de eigenschappen van de gekozen kanalen.
  • Timing: Wanneer wil je communiceren en welke tijdsinvestering brengt het mee om alles voor te bereiden?
  • Budget: Heb je bepaalde financiële middelen nodig? 

Bijkomend kan je ook plaats voorzien voor:

  • Thema (met kleurcodes): Het kan handig zijn om je boodschappen in te delen in campagnes, thema’s,… om de balans van thema’s in het oog te houden en te analyseren.
  • Status (met kleurcodes): Wat moet nog gebeuren (en door wie)?

Elk kanaal heeft zijn mogelijkheden en beperkingen. Door rekening te houden met bovenstaande basisvragen, zal je automatisch de link leggen naar je communicatiedoelen.

Hoe vul ik een contentplan in?

Als je je contentplan opbouwt, zoek je best afwisseling in volgende types content:

  • Actualiteit: Welke dagen zijn belangrijk voor jouw doelpubliek? Bekijk een Top Topical kalender, vaak vind je veel inhakers waar je jouw boodschap aan kunt ophangen.
  • Eigen planning en events: Welke gebeurtenissen staan op de planning? Welke beslissingen, events… moeten gecommuniceerd worden?
  • Vaste formats: Je kan voor bepaalde content vaste formats bepalen die telkens terugkomen. Ze zorgen voor herkenbaarheid en opvulling van je contentkalender.

Hou rekening met de informatie die je doelgroep wil weten, en niet enkel de informatie die je wil doorspelen aan je doelgroep. Daarnaast is je contentplan nooit af en moet je die voortdurend up to date houden.

Nog een laatste tip: is er een (externe) crisis aan de gang? Bekijk je contentplan dan opnieuw en schrap de boodschappen die er niet meer in thuis horen. Niets zo gênant om reclame te maken voor een reis naar het buitenland als niet-essentiële reizen verboden zijn.

Wil je meer tips en tricks?

Meer informatie over een contentkalender en tips van collega’s lees je in dit artikel. Kortom-collega Ymke vroeg aan een aantal collega’s hoe zij hun contentplanning opstellen. Daarnaast kan je ook voorbeelden downloaden en vind je links naar handige tools die je helpen bij het opstellen en managen van je kalender.

Geef een reactie